Monday, February 21, 2011

::Masa Depan dan Sahabat::

perasaan aku skrg mcm2 ada..sedeyh, serabut, tensyen, sume ade...hanya Tuhan saje yg tau..aku kadang2 xtau lg dh mcm mne cre nk puaskan hati sume org n jadi yang terbaik...mmg terdetik rasa nk berhenti je blajr..sbb tekanan dari sume sudut..

::dahsyat gile x tahap aku tensyen tu?

hrmm..aku rasa kadang2 fobia nk berkawan nk berkawan..yelah, kalau berkawan pun, tapi apa gunenye kalau akhirnya membawa masalah..aku ni,, paling malas nk berkawan rapat, terutama ngn lelaki, sbb bile aku mule berkawan,, mule nak ade feel..yg paling xsedap klau laki tu kawan baek punye p.we..perkare ni kdg2 membuat aku tensyen..sbb boleh memutuskan hubungan aku dan kawan yg agak baik gk ngn aku..sebab kdg2 si pempuan bile dah syg sgt ngn p.we dye..sggup hilang kawan dari hilang p.we..aku xtaw dh nk ckp ape..

hrmm..banyak pengajaran yg aku belajar....iaitu jangan bile ade xpuas hati ngn kawan, mulut baik, tapi dalam hati simpan..sbb lmbt laun boleh bawa mudharat..bg aku care yg paling baik adalh terus terang..jgn menipu..jujurlah pada diri sendiri..n bincang baik2 ngn kawan..kalaulah aku boleh buat semua ni dgn mudahh..tapi sebenarnye xsemudah seperti yg disangkakan,,kadang2 kita akn terperangkap dgn keadaan..ibaratnya macam diluah mati mak, ditelan mati bapak....sometimes it difficult to tell the truth........
 aku akui..satu persatu ujian datang tanpa henti...tapi Tuhan xsuke klau aku putus ase...aku kene kuat..itu aku  tau..tp aku sbnrnye hanyalah manusia biasa yg lemah....rase mcm nk menangis, sedeyh..sume ade...bile kita rasa mcm xtertahan nk tggung ujian tu...aku hanya harapkan Tuhan kuatkan hati aku..tanamkan ketenangan dalam hati....

bile aku sedeyh, mcm2 mnde aku pk..pasal macam mana aku 10 tahun akan datang? sempat ke aku kawen? dgn sape aku kwen? aku nnti keje ape? duk kat mne? bahagie ke? dan macam2 persoalan datang menggile..membuatkn otak aku bertambah2 tensyen..msti org yg bace blog ni terkene tempias tensyen aku tu..haha..sorila kepade yg terkene dan membace blog aku yg mengarut2 ni..huhu....aku ni terlalu byk pk..sumenye pk pasal org...padahal aku ptut pk, amalan ibadah aku cukup ke? aku ni layak ke masuk syurga? Ya Allah..aku xlayak utk syurga Mu, namun xupaya ku menaggung api nerakamu...ampunkan dosa2 ku... Ya Allah..Astaghfirullah...

sebenarnye, bile aku pk2..ade hikmah kite ditimpa kesusahan, kesedihan...percayelah sumenye kerana Dia ingin kita muhasabah diri kita..dan dekat dgn dia..anggaplah musibah itu datang kerana Dia nk ingtkn diri kita..hidup bukan selalu indah...hidup bukan sampai bile2...dan tiada apa yg kekal dlm dunia..termasuk kita...contohnye, mustahil dalam hidup kite, kite akan bergembira selamenye tanpa bersedih..mustahil kita takde masalah langsung...sbnrnye byk hikmah dan simbolik disebalik sume tu...cube kite pk..kita memang kene tempuhi sumenye..masalah, sedih, derita, gembira, takut dan mcm2 perasaan lagi....maksudnya kita wajib tempuh sume tu...tapi, Tuhan bagi sume tu untuk menguji kekuatan kita...macam mane kite nk tempuh? macam mane kite handle? adakah dalam keadaan tenang ataupun kita ikut perasaan..kalau seseorang tu kuat  hatinya....mesti kalau ada apa2 halangan dan masalah sekali pun, dye akan lalui dengan sabar, tenang......terutama orang yang selalu ingat Tuhan....Ya Allah..susahnye aku nk jadi sekuat itu...tapi aku hanya cube semampu yg boleh...sbnrnye hanya dengan mengingati Tuhan jiwa kita jadi tenang......dan utk menguatkan hati, aku selalu pk, xpe fizah...aku redha kalau aku x bahagia atas dunia, mungkin Tuhan akan simpan kebahagiaan tu, utk ke akhirat....(sad)

sebab tu org tua2 selalu pesan, jangan galok sgt, nnti nangis..btol gok kate2 tu...hehe...(buat2 suke hilangkan duka) tapi aku yakin, jika kita ikhlas kerana-Nya kita akan dapat balasan, cume lambat atau cepat je..kdg2 org pk, bile dye buat baek, terus dpt balasan..tp sebenarnye kdg2 Tuhan simpan dulu untuk kita dapat balasan kat akhirat nanti..cume kita yg xnmpk...biarlah orang pk kite ni bodoh ke...buruk ke..ape ke...yg penting Tuhan maha mengetahui dan memahami apa yang kita rasa..

bile aku tensyen..aku suke baca kata2 hikmah utk motivate diri aku supaya x sedeyh....sebenarnye, tiap2 kesusahan, kesedihan, dan penderitaan yg kita lalui...Tuhan bagi ganjaran pahala utk kita..jadi, bile kite sedih...sentiasalah ingat Tuhan bersama kita..yg xpernah menzalimi hambanya..tapi hambanya yg menzalimi dirinya sendiri..kalau Tuhan itu zalim, xmungkin kita dapat hirup udara dengan percume...salah satu ayat yg aku suke...ade dalam hadis...'sesungguhnya setiap kesusahan itu akan hadir kesenangan'...dan jika Tuhan inginkan kebaikan untuk hambanya, diuji hambanya itu dengan kesusahan...sesengguhnya Tuhan itu Maha Mengetahui...........

sebenarnya aku sendiri xperfect pun pengetahuan agama dan tingkahlaku...tapi apabila aku menulis, aku suke ingat kan diri aku melalui penulisan yg kdg2 agk meginsafkan aku..sebab klau tak, ape lagi bende yg baik aku blh buat, kalau xstart menulis mnde yg baik..dahlah diri x baik sgt, pstu tulis plk mnde yg xbaik..habis tu bile nk jadi baik??
 kalau sumenye xbaik...bukan ape..aku saje mention..sbb ade org, bile tgok org tulis bende baik2 nmpk cam poyo n mcm bgus..padahal..suke ati akula..blog aku..haha..Astaghfirullah..hafizah...jage tingkah laku...sbnrnye kate2 dalam blog ni aku tuju utk diri aku sendiri..supaye aku ni xmudah lupa diri.....n iktibar utk kawan2..

sahabat...
ketahuilah aku sayang kamu..

sahabat...
kaulah sumber senyumanku...

sahabat..
ingatlah aku sentiasa ada untukmu..

sahabat....
andai terluka, maafkanlah aku...

sahabat..
ini adalah kerana aku insan biasa...
yg xmgkin lari dari sebarang kesilapan..

sahabat...
sayangilah pencipta, rasul, dan keluargamu...

sahabat...
ketahuilah aku orang yang paling bahagia andai kamu bahagia.....

sahabat...
fahamilah harga persahabatan xmungkin dapat dijual beli..
kerana harganya tak ternilai...

~khas buatmu sahabat~

1 comment: